Boksend Opvoeden in de jeugdzorg
Krijg jij tijd voor de cursus Boksend Opvoeden en draagt je werkgever bij aan de kosten ervan?
Steeds meer organisaties in het onderwijs maar ook in de jeugdzorg steunen hun professionals in het volgen van ons aanbod.
Wat zijn de argumenten om als jeugdprofessional bij je werkgever te vragen om de cursus “Boksend Opvoeden” te mogen volgen en tijd of een cursusbijdrage vergoed te krijgen?
Eigenlijk kun je twee grote argumenten benoemen. Het draagt bij aan een uitbreiding van je eigen handelingsrepertoire als professional, dat vernieuwend is en jongeren aanspreekt en daarmee effectief is.
En met dat laatste zeg je eigenlijk ook dat het mede daarom jongeren helpt om hun eigen talenten te ontdekken in interactie met andere jongeren. Tegelijkertijd werk je met hen aan concentratievermogen;, het ontwikkelen van verbinding, vertrouwen met andere jongeren waardoor ze veerkrachtiger worden. Iets wat ondermeer door sociaal- mediagebruik verminderd is. Veel jongeren vinden het moeilijk in gesprek te gaan over wat ze dwars zit of wat ze lastig vinden. Daardoor trekken ze zich vaker en langdurig terug op social media. De boksspellen laat hen samen bewegen, plezier hebben en helpt hen te reflecteren op hun eigen- en het gedrag van anderen. Het helpt hen met gezamenlijke reflectie op interactie.
Het aanbod Boksend Opvoeden kan waardevol zijn voor je professionele ontwikkeling.
Wat houdt Boksend Opvoeden in?
“Boksend Opvoeden” is een eendaagse cursus waarin deelnemers leren met boksspellen pedagogische doelen te ondersteunen en bij te dragen aan een veerkrachtige ontwikkeling van kinderen van 10 tot 15 jaar. Het leerproces is deels informeel, omdat het plaatsvindt in interactie met andere deelnemers, die niet per se jeugdprofessionals zijn.Tijdens de cursus voer je praktijkopdrachten uit en maak je kennis met een programma van 12 lessen voor deze doelgroep.
Argumenten voor je deelname aan Boksend Opvoeden:
• Een onderzoekende houding: Het werken met jeugdigen buiten de traditionele hulpverleningscontext biedt de mogelijkheid om hun gedrag in een bredere, informele setting te observeren en te begrijpen. Boksspellen kunnen het handelingsrepertoire van jeugdprofessionals uitbreiden, waardoor ze jongeren beter kunnen bereiken en begeleiden.
• Zelfvertrouwen en regie helpen ontwikkelen: Door middel van boksspellen leren jongeren zelfvertrouwen te ontwikkelen, zowel in zichzelf als in hun interacties met anderen. Ze leren hoe ze hun kwetsbaarheid en kracht kunnen hanteren, hoe ze moeten incasseren en hoe ze op anderen kunnen reageren.
• Emotieregulatie en zelfbeheersing stimuleren: De begeleide boksspellen bieden jongeren een kader om zelfbeheersing en focus te ontwikkelen. Door stevig te leren staan en effectief adem te halen, kunnen ze hun emoties beter reguleren. Deze methode ondersteunt de professionele begeleiding van ambivalent gedrag bij jongeren, en kan waardevolle inzichten opleveren voor therapeutische sessies.
• Reflectie en communicatie: De methode biedt handvatten om jongeren te leren reflecteren op hun gedrag, hun eigen mogelijkheden te ontdekken en de regie hierover te leren nemen. Voor jongeren die zich verbaal moeilijk kunnen uitdrukken, vormen boksspellen een non-verbale manier van interactie, waardoor ze zich toch kunnen uiten.
• Vertrouwen en steun: Boksspellen als pedagogische interventie bevorderen het onderlinge contact tussen jongeren, en stimuleren zowel mentaal als fysiek welzijn. Je leert hoe je boksspellen kunt inzetten om reflectie en gedragsregulatie bij jongeren te oefenen.